úterý 24. října 2017

RECENZE: Jak najít zlatou střední cestu pro vztah, který nikdy nefungoval? (Anna Tood – After 3: Tajemství)

Někdy mám strach, že když se někdo rozhodne psát více dílů k jednomu románu, aby to nebylo neustále opakování jednoho a toho samého, žádný posun v příběhu. Nic nového, co by díly přinesly, žádné rozuzlení, žádný posun. Jak asi uznáte, takový vícedílný román by asi nemělo smysl číst. Přesně takový pocit, naprosté zbytečnosti, jsem měla, když jsem se začítala do třetího, předposledního dílu After.  Což mi bylo dosti líto, protože ten první se mi docela líbil.

After je série vyprávějící poměrně klasický příběh o lásce dvou ve všem naprosto rozdílných osob. On je hrubián, který nenávidí svět i sám sebe. Má image potetovaného, věčně naštvaného týpka, kterému je vše ukradené a rád vyhledává hádky. Ona je milá, nevinná dívka, která potřebuje mít svůj život do minuty přesně naplánovaný. Je perfekcionistka, pro kterou její kariéra představuje vše a chce být ve škole nejlepší. Jejich vztah od začátku nemá nejmenší šanci.  Avšak autorka pracuje s myšlenkou, že protiklady se přitahují a proto tihle dva nemůžou být jeden bez druhého, přes to všechno co už si udělali.

Přes začáteční deziluzi, že i tento předposlední díl se bude motat kolem jednoho a toho samého. A to jak strašně moc jsou oba hlavní hrdinové rozdílný a jak strašně moc se k sobě nehodí. Což je věc, kterou zjistíte už během dvou předešlých dílů.  Jsem se však od druhé půlky knihy nemohla odtrnout od čtení. Konečně jsem začala mít pocit, že příběh dostal úplně jiný spád. Že se konečně začalo dít něco úplně jiného, nového.  Že už to celé nebude jen o tom, jak si vzájemně ubližují a ona mu neustále odpouští všechny hnusný a zlý věci, který jí udělá. Protože po dvou dílech je tohle právě něco, co vás začne lehce řečeno štvát.  Konečně se totiž začnou oba snažit o to, aby jejich vztah (pokud tomu tak chcete říkat) začal fungovat. V určitých mezích, které jsou oba schopni respektovat. Docela pěkně se tady vykresluje, že pokud chcete s někým být, musí se snažit oba, aby to skutečně fungovalo.

Přestože i zde nacházím pasáže, za které bych knihu nejradši zabouchla, nadala hlavním hrdinům, jak jsou hloupí a knihu odložila zpátky na poličku do knihovničky.  Musím říct, že závěr knihy je tak strhující a plný zvratů, že to prostě nejde. A díky tomu, že se dozvídám novou skutečnost, prostě musím sehnat další díl, abych se zjistila, jak to celé dopadne. Jedno se autorce musí nechat, přestože začátek stál za starou belu, který opakoval něco, na co jste byli zvyklý z předešlých dvou dílů, závěry ona fakt umí. Vyrazí vám dech tak, že prostě nemáte šanci a přestože víte, že ti dva stejně zase sklouznou k tomu samému – sexu a hádkám, on se ztratí ve své zvrácenosti a bude obviňovat všechny kolem sebe za svůj po… život a ona ho bude zase utěšovat  – chcete vědět, jak tohle všechno dopadne a jestli tenhle natolik rozdílný pár má šanci.

Pokud máte někdo zálusk na tento díl série, rozhodně se na začátek obrňte trpělivostí a nějak přelouskejte první půlku, protože se stejně nedozvíte nic nového a naopak budete mít stejný pocit jako já, že číst dál nemá smysl. Ale ta druhá, mi věřte, už bude stát za to. Přišlo mi občas dosti zábavné sledovat, jak se příběh proplétá a točí a dosti šokující, když přicházejí naprosto nečekané zvraty, které by mě nikdy během čtení předešlých dvou dílů nenapadly.