středa 10. května 2017

Recenze: Když se honba za pomstou stane životním cílem (Simona Ahrnstedt- Nepřátelé a milenci)



Tuto knihu jsem dostala díky reakci k příspěvku na facebookové stránce „Knižní blogeři“ od nakladatelství Metafora. Za což bych touto formou chtěla moc poděkovat. Byla to moje úplně první recenzní kniha za tu dobu, co jsem se rozhodla dělat knižní blog a měla jsem z toho neskutečnou radost. Bohužel období, ve kterém jsem knihu dostala, bylo naprosto šílené. Dodělávala jsem narychlo zkoušky a řešila všechny potřebné věci k mé pracovní stáži. Takže ke čtení knihy jsem se dostala až tady v Anglii.  A přes počáteční deziluzi jsem byla poměrně překvapená. 

Simona Ahrnstedt je švédská autorka s českými kořeny. Momentálně žije ve Stockholmu. Její knihy se staly bestsellery a hodně se prodávají nejen u nás, ale také na švédské půdě. Vzhledem k tomu, že je autorka Češka jsem na tuto knihu velmi těšila. Osobně však knihu - přestože celkově nebyla špatná - nepovažuji za nejlepší ani bestseller, jak se píše ve článcích, které o ní lze dohledat. Spíše průměr, ale třeba jsou ostatní její knihy lepší.

Kniha vypráví příběh dvou zcela odlišných společenských vrstev. Celý děj se odehrává ve finančním prostředí, kde jedna firma zkupuje ty menší a ty pak ekonomicky zcela přetransformuje a poté prodá dál. Sama pak těží z benefitu těchto firem. Avšak tentokrát jde o zcela něco jiného. Takto by se dal zkráceně popsat děj knihy. Samozřejmě jsou věci o něco složitější, ale nechci toho příliš prozrazovat. Příběh podává obraz o tom, jak vypadá život šlechtické smetánky a střetává se s drsnou realitou těch, kteří neměli to štěstí narodit se do vyvolené rodiny. Je však také výpovědí, že co navenek vypadá krásně, ještě nemusí být krásné uvnitř. Všechno to je jen pozlátko a i šlechtická krev není vždy dokonalá, jak se od ní očekává. Střetává se zde zastaralé smýšlení s moderním jednadvacátým stoletím. Feminismus se zastaralou myšlenkou, že ženy jsou ty, které sedí doma a starají se o domácnost. Bohatství s chudobou. A mnoho dalších. Hlavní hrdinové jsou k sobě přitahováni magickou silou, i přestože ví, že by společný život vzhledem k jejich původů a jiným důvodům, které nechci zmiňovat, nepřichází v úvahu. Ale přesto si nemůžou pomoci, jednoduše je to k sobě táhne. Natolik, že jsou schopni zanevřít na zdravý rozum. 

Kniha celkově vůbec není špatná, ale musíte zatnout zuby a prokousat se začátkem. Zpočátku se kniha trochu vleče, jako by spíš vyprávěla dva separované příběhy, které se občas protnou než jeden ucelený příběh. Je doslova únavné sledovat, jak se hlavní hrdina hádá sám se sebou, dává si pádné důvody a přesvědčuje sám sebe a pak si stejně nemůže pomoci a vrátí se tam, kde byl. Tak to jde snad do půl knihy – tam a zase zpátky, tam a zase zpátky. Dokud se nezačne odkrývat minulost a co stojí za jeho velkou snahou, které ve finančním světě nemá odbody a také důvod, proč by neměl dělat to, co dělá. Pak vás to upoutá a vy rozhodně chcete vědět, jak to dopadne. Obzvlášť když začnete zjišťovat, jak moc jsou příběhy okolním postav provázeny právě s osudem hlavního hrdiny. 

Za sebe můžu říct, že kniha nebyla špatná. Sama bych ji asi nikdy nevyhledala. Finance a jejich prostředí mi prostě nic neříkají a sama bych po ní tudíž asi nesáhla. Ale vlastně jsem docela ráda, že jsem měla možnost si ji přečíst. Vyvrcholení celého příběhu je skvěle propracované a vlastně zápletka sama je velmi povedená. Jen začátek se táhne a máte pocit, že pokud se teď hned nestane něco zajímavého, tak ji prostě zavřete a odložíte do tmavého koutu knihovničky a nikdy na ni znovu nesáhnete. Ale kdo vydrží, myslím, že se má na co těšit.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Oblíbené příspěvky