pátek 3. února 2017

Recenze: Přijmi to, kým seš (Deborah Harkness – Čas Čarodějnic)

Deborah Harkness je americká spisovatelka, která se zaměřuje na knihy ze žánru fanatsy.  Původně má vystudovánou historii, což se velmi odráží v její nejpopulárnější knižní sérii, která v sobě míchá fantasy svět se světem historie a alchymie. Musím říct, že jsem od této knihy příliš mnoho neočekávala, ale čím dále do příběhu se dostávám, tím se pro mě stává poutavější a já musím uznat, že Deborah Harkness se pro mě stává osobitou spisovatelkou, jejíž knihy budu vyhledávat, tedy alespoň pokračování této série.

Příběh románu se odehrává v anglickém Oxfordu, kde historička a akademička Diana připravuje svou řeč pro konferenci o alchymii. Diana je vyhlášenou a uznávanou doktorkou v této oblasti. Svůj úspěch postavila na tom, že oddělila svůj osobní život od pracovního. Přesněji řečeno svůj původ. Diana je totiž čarodějnice a ne jen tak ledajaká, pochází z mocného rodu s dlouhou tradicí. Diana však své magické schopnosti razantně odmítá. Nepřeje si, i přestože je to v její krvi, aby ve svém životě jakkoliv používala čáry a kouzla. Snaží se o to, aby vše, co dělá, bylo od tohoto oproštěno. Což je občas skutečně velice těžké. Do cesty se jí však připletou nečekané události od začarovaného alchymistického sborníku, až po nádherného muže, který je shodou okolnosti významný doktor a také upír. A i přes počáteční nelibost se stávají jeden pro druhého nepostradatelnými.  Jejich osudy se začínají pomalu proplétat, až se zamotají do klubka, které bude jen velice těžké rozmotat. Diana díky tomuto spojení zjišťuje, že je mnoho věcí , které o mystickém světe čarodějnic, upírů a démonů neví. A že je toho ještě mnoho, co se bude muset naučit, pokud chce zachránit sebe, svou rodinu a svou lásku.  Příběh přináší nečekané obraty a závěr, který doslova bere dech.

Zpočátku jsem z knihy nebyla příliš nadšená. Trvalo mi poměrně dlouhou dobu, než jsem se začetla a než jsem chytla to správné zaujetí pro děj. Ale věřte mi, pokud vytrváte, nebudete litovat. Protože takový konec jsem tedy rozhodně nečekala. Naprosto mě uchvátilo, jaký zvrat přinese závěr a jak moc to změní můj pohled na celý příběh. A jsem velice ráda, že jsem vydržela a knihu dočetla. Protože i když bych to z počátku asi neřekla, tohle bude asi jedna mých top knih. A musím říct, že tento seznam je docela náročný a ne každá kniha má právo se tam dostat. Takže se určitě nenechte zpočátku odradit a vydržte, stojí to za to.

Celkově se mi velice líbilo, jak autorka pracuje s historickými fakty, které v knize jsou a snaží se jich držet. Což jako milovník historie velice oceňuji. Rozhodně v knize poznáte, že Deborah moc dobře ví, o čem mluví. Především části, které se týkají alchymie, jsou až odborně zpracovány a občas obsahují až nadměrné popisy, až jsem si skoro začínala říkat, jestli to není na škodu.  Přiznám se, že části, které popisují alchymistické prvky a pokusy o tvorbu kamene mudrců, jsem občas přeskakovala. I když bylo velice zajímavé dozvědět se třeba právě o kameni mudrců více. Je také vidno, že má naprostý přehled o tom, jak probíhá práce akademičky.

Pokud se mám závěrem vyjádřit k celé knize; rozhodně má ode mě všech pět hvězdiček a já vím, že se budu opakovat, ale ten závěr je prostě brilantní. Určitě ode mě můžete očekávat, že se snad v nejbližší době dostanu i k dalším dílům, protože prostě musím vědět, jak tohle všechno dopadne.