čtvrtek 29. září 2016

Recenze: Srdce je silnější než zdravý rozum (After: Polibek – Anna Todd)

Tahle kniha mi padla do oka už během mých cest po Švédsku. Tenkrát jsem ji držela v ruce v duty free a přemýšlela, jestli si ji nekoupím v anglické verzi jako suvenýr. Nakonec jsem se rozhodla, že ne a nechala ji tam. Dalo by se však říct, že tato kniha ke mně prostě chtěla a osudově, po půl roce na mě koukala na poličce v knihovně a bylo rozhodnuto. Prostě jsem si ji odnesla domů, tuhle knihu si musím přečíst.  A upřímně, nepamatuji se, kdy naposledy jsem četla s takovým zaujetím a nadšením. Mnohokrát jsem se přistihla, že doslova zatajuji dech a hltám slovo od slova.

Velice mě překvapilo, když jsem se dozvěděla, že autorka původně svou knihu vydala jako povídky na sociální síti, která spojuje autory a jejich čtenáře. Přihlásila se tam, aby měla přístup k dobrým příběhům, aby je jako velká milovnice knih mohla číst a následně pak diskutovat s autory. Nakonec začala sama psát a vznikla série After, příběh obyčejné a ničím nezajímavé Tessy a záhadného a drsného Hardina, jejichž příběh mi učaroval.

Kniha vypraví tak trochu klasický příběh o tom, že něco, co neznáme, a co nám připadá záhadné a nepolapitelné, nás lákala natolik, že i když nám zdravý rozum říká, že bychom to dělat neměli, my stejně toužíme po tom, to alespoň zkusit. Třeba se spálíme, ale v danou chvíli na tom, vůbec nezáleží.  A přesně tento scénář je hlavní dominantou celého románu. Hardin přestavuje drsného nevychovaného floutka, od kterého bychom se měli držet dál. Tento potetovaný kluk je hrubý, drsný, neustále naštvaný a nepřístupný, už jenom když ho člověk vidí, má touhu utéct někam do bezpečí, a nebo se s ním nedostat do křížku, protože instinktivně tuší, že by to pro něj nemuselo dopadnout dobře. Tess tohle všechno ví, nenávidí toho kluka, co ji obrátil život naruby, ale přitom na něm vidí něco dobrého a jemného, co ji neustále k němu vábí a prostě se neumí od něj držet dál. Navíc to skoro vypadá, jakoby si osud na ní zasedl a jejich cesty schválně pro své pobavení neustále svadí dohromady. Kvůli němu se z jejího spořádaného života, který byl do minuty naplánovaný, stal jeden velký mejdan a chaos plný mnohého neznámého. Jenomže nic není, jak to vypadá. Všechno bylo fajn a když už to vypadalo, že by se ta horská dráha jejich vztahu mohla konečně přeměnit na klidně pojíždějící vláček, zjistí Tessa, že všechno, co se mezi nimi událo, je postaveno na pouhopouhé lži. Z vláčku se stává opět rychlík ujíždějící jednou prudkou zatáčkou za druhou. Závěr knihy je tak nečekaný, že se vám bude tajit dech.

Hardin je po celou knihu hlavní hrdinkou popisován jako hrubián, aniž by jí něco udělal. Je pravda, že jejich první setkání neproběhlo podle pravidel slušného chování, ale co byste od potetovaného znuděného kluka s velkým egem očekávali. Z počátku mi vůbec nepřipadalo, že by byl nějak extra hrubý a naopak mi vadilo, jak se dle mého skromného názoru do něj Tess navážela za každou maličkost. I když pro ni, puntičkářku s plánem na cokoliv, to možná maličkosti nebyly. Postupem děje však její naštvané chování a nenávistný postoj k Hardinovi začal mít důvod. Ale na začátku knihy jsem měla pocit, že je to příliš přemrštěné.

Nicméně musím říct, že ačkoliv jsem od knihy příliš neočekávala, byla pro mě milým překvapení a přečetla jsem ji jedním dechem. Příběh mě uchvátil, i když o složitosti a náročnosti příběhu s extrémně hlubokým a duchovním dojmem na čtenáře nemůže být řeč. Tím však nechci říct, že by kniha neměla své poslání, které chce čtenářům sdělit. Nakonec se však ze mě stal fanoušek dychtivě očekávající a hltající další stranu románu, jen aby se dozvěděl, jak tohle dopadne, protože už od začátku vám je jasné, že tohle nemůže dopadnout dobře. A když se dočtete na konec a zjistíte, jak se věci skutečně mají, prostě musíte okamžitě běžet od knihovny nebo knihkupectví a dožadovat se dalšího pokračování. Za prvé protože jste uchvácení a za druhé, nevím jak vy, ale já nemám ráda otevřené konce knih a prostě chci vědět, jak to vlastně skončí.