pondělí 26. září 2016

Recenze: Smolařka, která zase pro změnu měla jednou štěstí ( Smolařka ve velkoměstě – Meg Cabot)

Pokud hledáte knihu, se kterou strávíte pár pěkných chvil a od srdce se zasmějete, pak mohu doporučit sérii Meg Cabotové Smolařka. Tyto knihy v sobě nesou obrovskou dávku humoru, slzy doslova tečou proudem a člověk občas i kroutí hlavou nad tím, jak dokáže hlavní hrdinka situaci zamotat a nedokáže udržet jazyk za zuby, což se jí někdy vymstí. Avšak jako každá romantická komedie dopadne vše dobře a pro ni samotnou dokonce nad očekávání dobře.

O tom, že je tato spisovatelka moji oblíbenou autorkou, se už asi nemusím rozepisovat, a pokud projedete starší články, rozhodně naleznete tipy na její další skvělé knihy. Co se této knihy týče, jedná se už o druhý díl téhle série o bláznivé holce, která je spontánní, veselá, impulzivní a občas i docela domýšlivá, ale také horlivá a tvrdě si jdoucí za svými cíli. Kdo už měl v ruce první díl, ví, že hlavní hrdinka má obrovskou zálibu v šatech z výprodeje a z druhé ruky a hlavně ji baví tyto jedinečné kousky přešívat a dávat jim tak nový ráz. Čímž v prvním díle zachránila svatbu sestry svého nynějšího přítele a vysloužila si tak uznání.  Nyní se odstěhovala do New Yorku, aby se postavila na vlastní nohy a poprala se s životem, jak nejlépe umí.
Hned z počátku zjišťuje, že nic není tak jednoduché a že najít si byt za slušnou cenu a k tomu práci, která by jí pokryla celé její životní náklady, není ani zdaleka jednoduché a její finance se tenčí a ona práci skutečně velice potřebuje. Naštěstí a naneštěstí pro ni má milujícího muže, který si ji vezme pod svá křídla a nechává ji u sebe bydlet, z čehož se stává jedno obrovské nedorozumění a to především proto, že má tak domýšlivou povahu a za zcela obyčejnými věcmi hledá něco víc, než se za nimi skutečně skrývá. A tak za jeho zády, plná očekávání, vymýšlí nesmyslné scénáře a je přesvědčena o jejich pravdivosti. To ale není vše, přes svůj počáteční nezdar se jí nakonec podaří najít vysněnou práci v oboru, pro její smůlu ale neplacenou. Naštěstí má milého kamaráda, který jí sežene placenou brigádu, která jí pomůže pokrýt životní náklady a vyhrabat se tak ze dna zase na světlo světa.
Abych pravdu řekla, z druhého dílu jsem byla lehce zklamaná. První byl plný humoru, naprosto praštěných vtipů, nemožných přešlapů, že si člověk až muset říct, že to snad nemůže být možné. Té holce se prostě smůla lepí na paty, i když naštěstí dopadne vše dobře. Druhý díl mi už zase tak smolný nepřišel. A spíše to budilo dojem, že místo smůly má hlavní hrdinka spíše z pekla štěstí, což někdy není na škodu. Faktem ale zůstává, že první díl byl o dost lepší a vzhledem k jeho ději, mi ten navazující přišel tak o dobrých 50% mírnější. Vlastně jsem se těšila (i když to zní škodolibě) na další naprosto šílené přešlapy, které ale dokáže bravurně zvládnout. Tady byl jen jeden, její obrovská fantazie a domýšlivost, kvůli které se pohádá s Lukem tak, že vlastně zostudila sebe a musela se opět vypořádat s tím, že nemá kde složit hlavu. Ale to už příliš prozrazuji.
Závěrem lze tedy říci, že kniha je dobrá, čtivá a vlastně i poutává, ale buďte střízliví. Už to není ta praštěná holka, co do všeho jde po hlavě. Nebo vlastně ano, jen je umírněnější a má více štěstí.