pondělí 25. července 2016

Recenze: Život prost nikdy není takový, jaký si ho představujeme (Jmenuji se Nikky Meg Cabot)

Ano já vím, zase Meg Cabot. Co na to říct? Já prostě tuto autorku zbožňuji, a když narazím na knihu od ní, tak ji prostě musím přečíst. Nebudu tady ale vypisovat dlouhé ódy na tuto autorku, ty si můžete přečíst v mých předešlých recenzích (Slepá Vášeň, V kůži supermodelky) a vrhnu se na knihu samotnou.

Jedná se o druhý díl ze série o zcela obyčejné dívce, která se chtě nechtě musí stát supermodelkou a modelingu neví zhola nic. Objevuje svět showbyznysu, který prostě není jen samé pozlátko, ale i těžká dřina a intriky. Hlavní hrdinka, jak se dozvídáme v první díle, utrpěla smrtelné zranění, stejně tak shodou náhod v tu samou dobu „onemocněla“ supermodelka Nikky Howardová. Aby lékaři zachránili životy dívek, vloží mozek Em do těla supermodelky. A Em musí hrát svou roli přesvědčivě, taky aby nikdo nepoznal, že ona není ta, za koho se vydává. Nejtěžší na tom všem je, že Em nerozumí životnímu stylu Nikky, těžce se v něm učí chodit a nechce se vzdát alespoň malé části svého dřívějšího života. Takže se její příběh velmi zamotává. Musí pracovat, navštěvovat školu a vypořádat se mnoha nástrahami jako jsou staří přátele Nikky, její rodina, láska a paparazzi. No prostě nic snadného pro obyčejnou dívku.
Prvně musím říct, že kniha, jak už je to zvykem ;), byla velmi čtivá. Příběh velmi rychle ubíhal. Opět se objevuje ten samy rozpor mezi starým a novým životem hlavní hrdinky.  Dochází i na prozření, že nic nemůže být takové, jak to bylo. Že její rodina už nemůže být její rodinou, jak tomu bývalo a i když jsou to pořád její rodiče a miluje je, nemůže se na ně tolik vázat a rozhodně už nestráví další  Vánoce podle zaběhlých rodinných tradic. Teď je tady totiž nový život a taky nová rodina, která se spoléhá na její pomoc. Což je pro hlavní hrdinku knihy velkým dilematem a stává se tak stěžejní ideou knihy, tedy rozpor mezi tím, co bylo a co je teď. Em je obětavá a milující dívka a rozhodně se nechce vzdát rodiny a nechce se k té nové obrátit zády, obzvlášť, když ji nyní tolik potřebuje.  Dalším stěžejním bodem Emina příběhu je hrát svou roli přesvědčivě. Em Nikky vlastně vůbec neznala a neví, jaká byla a jak se dozvídáme, Nikky byla vlastně tak trochu mrcha. Hrát turo roli tak, aby si každý myslel, že ona je pravá Nikky, je pro velmi těžké, především proto, že jsou tady takoví, kteří by ji nejradši viděli někde na dně propasti. A konečně se dostáváme ke sladkému závěru, další zápletkou celé knihy je totiž pomsta. Člověk, kterého Em velmi miluje, ale nemůže mu říct pravdu, alespoň ne tak jak by chtěla, aniž by tak zcela nepotopila vlastní rodinu, totiž touží po pomstě na jejím zaměstnavateli. A když konečně vyjde pravda najevo, nic nemůže být takové, jaké se zdá. A rozhodně musím říct, že je velmi zvratový konec, takový jaký by nikdo (ani já ne) nečekal.
Když jsem tuto knihu dočetla říkala, jsem si, že třetí díl už číst nebudu. Hrozně mě totiž iritovalo to paranoidní chování. Ta šílená představa, že ji někdo odposlouchává, že ji někdo sleduje. Ale když teď sedím a píšu tuhle recenzi, říkám si, že se na třetí díl přece jen podívám. Asi nevydržím nedozvědět se, jak tohle vlastně dopadne. A jestli Em skutečně bude mít svou vysněnou lásku, která konečně pochopila, jak se věci mají.
Pokud bych měla tedy vynést konečný verdikt, kniha to byla dobrá, zajímavá, s překvapivým koncem. Našla bych v ní věci, které se mi nelíbily, ale nemůže se mi líbit všechno, že ano. Součástí mé knihovničky by se ale nestala. Rozhodně nepadá do té kategorie knih, které když si přečtete, tak si řeknete, jo tohle bylo boží, tohle si někdy musím přečíst znovu.