sobota 26. března 2016

Recenze: Buď někým jiným (V kůži supermodelky - Meg Cabotová)

Tak a přicházím s další recenzí od mé oblíbené autorky. Je tomu asi zhruba měsíc, co jsem zveřejnila recenzi na Slepou vášeň. Což pro mě byla jedna z knih, kterou jsem zhltla jedním dechem. A v kůži supermodelky nebyla výjimka. Meg Cabotová je pro mě vždycky tak trochu sázka na jistotu. Pokaždé, když se vrhnu na jednu z jejích knih, vím, že bude dobrá. Že mě spolehlivě vtáhne do děje, že se skvěle pobavím a zároveň bude mít spád a nebudu se nudit. Nebudu ale psát dlouhosáhlou esej na téma můj oblíbený autor, protože to bych značně přesáhla kapacitu tohoto příspěvku. Ale pokud byste měli o takovýto článek zájem, tak mi určitě dejte vědět. Osobně si myslím, že by to mohlo být zajímavé napsat něco o svých oblíbených autorech. Takže mi určitě dejte vědět.

A teď zpátky k recenzi. Předem musím říct, že kniha je rozhodně určena pro mladší ročníky, ale prosím nepředstavujte si žádné dvanáctileté holčičky. To rozhodně ne, osobně bych ji zařadila pro věkovou kategorii patnáct a výš. To ale neznamená, že by si ji nemohly přečíst i starší osoby. Chci jen říci, že kniha řeší zcela běžné problémy středoškolských dívek, jak by taky ne, do tohoto prostředí je taky zasazena, i když ne tak úplně docela. Já osobně si ráda občas přečtu něco, co mě vrací do středoškolských let. Je to takový příjemný útěk od „dospěláckých“ problémů. :D A navíc je to Meg Cabotová, ta kniha přece bude skvělá.

Kniha vypráví tak trochu futuristický příběh. Hlavní hrdinka je zcela obyčejná, ničím nezajímavá dívka, která zbožňuje videohry. Em se příliš nezajímá o módu, je jí jedno, co má na sobě, hlavně, když je to pohodlné a nemá ráda ani takzvané fiflenky. Její život se točí kolem školních povinností, hlídaní mladší sestry a videoher. To se ale brzy změní, protože Em se dostane v nesprávnou chvíli na nesprávné místo. Jedinou možnou záchranou je něco, co si my nedokážeme představit. Celotělní transplantace. Nebudu vám odhalovat, co přesně si pod tímto pojmem představit, na to si budete muset přijít sami. Jediné, co k tomu řeknu, je, že život Em už nebude takový, jaký býval. Musí se stát někým zcela jiným, někým, kdo je tolik odlišný od jejího já, že tato proměna snad ani není možná. Musí se stát supermodelkou, co na tom, že o světě showbyznysu nemá ani páru. Je pro natolik cizí, že i já, jako čtenář, si říkám, že tohle prostě nemůže dopadnout dobře. A nebylo by to ono, kdyby Em neudělala několik přešlapů, nad kterými kroutím hlavou, ale dobře se bavím. Nicméně nejtěžší na přizpůsobení se novým životním podmínkám je oprostit se od starých věcí a žít podle novým pravidel. Em to velmi táhne k jejímu starému životu, protože nechce úplně ztratit své pravé já. A to je těžké, protože její nové tělo žije totálně jiný život, než na jaký byla zvyklá. Párty, kluci a paparazzi jsou teď na denním pořádku. No a samozřejmě modeling, a i když se to nezdá, Em zjišťuje, že to není žádná legrace. Podaří se Em srovnat se tím, že je teď někdo jiný? Že musí dělat, že ona, Em Watsonová je mrtvá, i když technicky vzato stále žije? Odpovědi naleznete v knize.

Za sebe mohu říct, že se kniha velmi líbila. Byla lehká, odpočinková a velmi zábavná. I když některé části byly dosti napínavé. Koncept knihy je velmi dobře promyšlen, řekla bych do posledního detailu, až má člověk pocit, že něco takového by klidně mohlo být možné. Hodnotím ji rozhodně pěti hvězdičkami, ale zase asi to není kniha, kterou bych nezbytně musela mít v knihovničce. Na jedno přečtení ale super a už tady na mě čeká pokračování, na jehož recenzi se můžete těšit již brzy.